PENGARUH KUALITAS INFORMASI PADA PROGRAM PERSIAPAN PERSALINAN VIRTUAL TERHADAP KEPUASAN IBU HAMIL
Abstract
The usage from the newest communication and information of technology, can be used in health communication scope. It can be applied trough the birth preparation program for pregnant woman by using digital platform. This advantage used by Praktek Mandiri Bidan (PMB) Jamilah in Pasar Minggu Subdistrict, South Jakarta Selatan. Accordingly from this statement, the content quality of information about the birth preparation from the midwife, became pregnant women’s expactation. The pregnant women’s satisfaction indicated the program was succesful and suitable as the participant’s expectation. This research purpose is to determine the influence of information quality in virtual birth preparation program to pregnant women’s statisfaction in PMB Jamilah. This research use quantitative approach and survey method. The data collected by primer and secondary data. The result of research identify the positive correlation between information quality to pregnant women’s satisfaction. The correlation value was 536. The R Square value was 0,546. This results indicated presentage of participant satisfaction was 54,6%.
Pemanfaatan teknologi komunikasi dan informasi terbarukan, dapat digunakan dalam bidang komunikasi kesehatan melalui program persiapan persalinan pada ibu hamil melalui dunia digital. Kemudahan fasilitas ini dimanfaatkan oleh Praktek Mandiri Bidan (PMB) Jamilah di Kecamatan Pasar Minggu, Jakarta Selatan. Oleh karena itu kualitas isi informasi yang baik seputar perisapan persalinan yang disampaikan dari bidan, menjadi harapan bagi ibu hamil. Kepuasan ibu hamil dalam mendapatkan berbagai informasi menjadi indikator penting sejauh mana program ini berjalan sesuai dengan ekspektasi perserta. Tujuan riset ini adalah untuk mengetahui pengaruh Kualitas Informasi pada Program Persiapan Persalinan Virtual terhadap kepuasan Ibu Hamil di PMB Jamilah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif metode survey. Teknik pengumpulan data yang dilakukan yaitu dengan data primer dan sekunder.Hasil penelitian ini menyatakan adanya hubungan positif antara kualitas informasi terhadap kepuasan ibu hamil , dengan hasil nilai korelasi sebesar 536. Nilai R Square sebesar 0,546. Hal ini menyatakan bahwa tingkat pengaruh kepuasan responden terhadap kualitas informasi yang disajikan adalah 54,6 %.
References
DAFTAR PUSTAKA
Afrizal, S. H. (2020). Studi Kesiapan Pengguna Dalam Implementasi Mobile Health untuk Monitoring Pelayanan Kehamilan (Women’s Readiness Towards a Mobile Pregnancy Monitoring System Implementation in Primary Health Care: A Qualitative Study). Health Information Management Journal, 8(2), 2655–9129.
Alfirahmi, A. (2019). FENOMENA KOPI KEKINIAN DI ERA 4.0 Ditinjau dari Marketing 4.0 dan Teori Uses and Effect. LUGAS Jurnal Komunikasi, 3(1), 24–32. https://doi.org/10.31334/ljk.v3i1.410
Amsyah, Z. (2001). Manajemen Sistem Informasi. Gramedia Pustaka Utama.
Andanawarih, P., & Baroroh, I. (2018). Peran Bidan Sebagai Fasilitator Pelaksanaan Program Perencanaan Persalinan Dan Pencegahan Komplikasi (P4K) Di Wilayah Puskesmas Kabupaten Pekalongan. Siklus : Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(1), 252–256. https://doi.org/10.30591/siklus.v7i1.743
Angkoso, S. P., Rahmanto, A. N., & Slamet, Y. S. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Informasi Pelayanan Bidang Akademik Kepada Mahasiswa. Jurnal Manajemen Komunikasi, 1(2), 234. https://doi.org/10.24198/jmk.v1i2.9563
Ganiem, L. M. (2020). EFEK TELEMEDICINE PADA MASYARAKAT (Kajian Hukum Media McLuhan: Tetrad). Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(1), 87–97. https://doi.org/10.14710/interaksi.9.2.87-97
KemKes.go.id. (2019). P4K Persalinan Anak. https://promkes.kemkes.go.id/p4k-persalinan-anak
Kotler, Philip & Keller, K. L. (2018). Manajeman Pemasaran (Cetakan II). Indeks.
Mujianti, C. (2018). Peran Bidan Dalam Pelaksanaan Perencanaan Persalinan dan Mencegah Komplikasi Terhadap Persiapan Ibu Hamil. Journal of Chemical Information and Modeling, 100–114.
Rukhmiati, N. M. S., & Budiartha, I. K. (2016). PENGARUH KUALITAS SISTEM INFORMASI, KUALITAS INFORMASI DAN PERCEIVED USEFULNESS PADA KEPUASAN PENGGUNA AKHIR SOFTWARE AKUNTANSI (STUDI EMPIRIS PADA HOTEL BERBINTANG DI PROVINSI BALI). E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana 5.1, 5(1), 115–142.
Ruslan, R. (2017). Metode Penelitian Public Relations dan Komunikasi (Cetakan Ke). Rajawali Pers.
Sasa Djuarsa Sendjaja. (2014). Teori Komunikasi. Universitas Terbuka.
Sukma dan Sari. (2020). Pengaruh Faktor Usia Ibu Hamil Terhadap Jenis Persalinan di RSUD DR . H Abdul Moeloek Provinsi Lampung. Majority, 9(2), 1–5.
Ulita, C. E. (2019). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pt. Eka Sari Lorena “Esl Express.” Journal of Chemical Information and Modeling, 6(2), 1–15. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/view/25274
Wiyane, W. T., & Mansur, S. (2021). Health communication campaign of clean and healthy living behaviour (Phbs) in covid-19 pandemic era. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 37(2), 305–322. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2021-3702-19
Yuliani, A., Awali, D. S., & Seutiani, S. (2022). GAMBARAN KESIAPAN IBU HAMIL TRIMESTER III DALAM MENGHADAPI PERSALINAN DI MASA PANDEMI COVID-19. JURNAL ASUHAN IBU&ANAK, 7(1), 11–20.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).