PERILAKU GIZI SEIMBANG ANAK SEKOLAH DIPERBAIKI DENGAN EDUKASI GIZI ANAK DAN ORANGTUA

Main Article Content

Dyah Umiyarni Purnamasari Endo Dardjito Kusnandar Kusnandar

Abstract

The objective of study was to analyze the improving of balanced nutrition behaviour after applying nutritional education through pictorial story media for children and audiovisual media for mothers. The design of this study is a quasi-experimental study. Subjects were 45 students and 45 mothers of Limpakuwus Elementary School, Banyumas Regency. There was increasing of students' knowledge (20.8%) and maternal nutritional knowledge (15.5%) after being educated. Different behavior changes occurred significantly (p: 0,000 <0.05) before and after nutrition education.


Tujuan pada penelitian ini adalah untuk menganalisis perbaikan perilaku gizi seimbang setelah penerapan edukasi gizi mellaui media cerita bergambar dan audiovisual pada orangtua. Desain penelitian ini adalah Kuasi Eksperimen. Sampel adalah 45 siswa dan 45 ibu pada SD Limpakuwus, Kabupaten Banyumas. Hasil penelitian menunjukkan terdapat peningkatan pengetahuan anak (20,8%) dan ibu (15,5 %) setelah pemberian edukasi. Terdapat perbedaan yang bermakna pada perilaku (p 0,000< 0,05) sebelum dan sesudah edukasi.

Article Details

How to Cite
PURNAMASARI, Dyah Umiyarni; DARDJITO, Endo; KUSNANDAR, Kusnandar. PERILAKU GIZI SEIMBANG ANAK SEKOLAH DIPERBAIKI DENGAN EDUKASI GIZI ANAK DAN ORANGTUA. Jurnal Gizi dan Pangan Soedirman, [S.l.], v. 1, n. 01, p. 1-9, dec. 2017. ISSN 2599-2465. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jgps/article/view/318>. Date accessed: 20 oct. 2018. doi: https://doi.org/10.20884/1.jgps.2017.1.01.318.
Section
Articles