BRANDING PERUSAHAAN KAWAN DOKTER MELALUI KEGIATAN KOMUNIKASI ANTARA PIMPINAN DAN KARYAWAN

  • Novrianti Hasri Perempuan

Abstract

Abstract


 The purpose of this study was to determine the leadership style, and employee loyalty of Kawan Dokter Bandung in fighting for the company's brand. This research is a qualitative research using descriptive method. The data collection used were interviews, observations, and documentation. The research subject is the CEO or leader of Bandung doctors and their employees. The results found in this study are doctor friend leaders are able to build a leader character in achieving employee loyalty. The leader of friends doctors implements in six parts for the long term, namely company planning in achieving goals, foresight in analyzing strengths, weaknesses, and opportunities that will occur, employee loyalty that gives rights to every employee, creative freedom, freedom of expression, decision making. planning, decision making, and rewards aim to make them more confident and provide career opportunities for employees who have good competence. Leaders give awards to employees who have great loyalty so that automatically employees will be loyal to the company without thinking about the time given to the company and also fight for a company brand. 


Keywords: Leadership Strength, Employee Loyalty, Doctor Friend, Branding


Abstrak


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui gaya pemimpin, dan loyalitas karyawan Kawan Dokter kota Bandung dalam memperjuangkan brand perusahaan. Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif yang menggunakan metode deskriptif. Pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Untuk subjek penelitian adalah CEO atau pemimpin kawan dokter Bandung dan beserta karyawannya. Adapun hasil yang ditemukan dalam penelitian ini yaitu pemimpin kawan dokter mampu membangun sebuah karakter pemimpin dalam dalam mencapai loyalitas karyawan. Pemimpin kawan dokter mengimplementasikan dalam enam bagian untuk jangka panjang yaitu perencanaan perusahaan dalam mencapai tujuan, pandangan untuk ke depan dalam menganalisa kekuatan, kelemahan, dan peluang yang akan terjadi, Loyalitas karyawan yang memberikan Hak kepada setiap karyawan, kebebasan kreatif, kebebasan menyampaikan pendapat, pengambilan rencana, pengambilan keputusan, dan reward tujuannya supaya lebih percaya diri dan memberikan kesempatan karir karyawan yang memiliki kompetensi bagus. Pimpinan memberikan penghargaan ke karyawan yang mempunyai loyalitas besar sehingga dengan sendirinya karyawan akan loyal terhadap perusahaan tanpa memikirkan waktu yang diberikan kepada perusahaan dan juga memperjuangan sebuah brand perusahaan. 


Kata Kunci: Gaya Pemimpin, Loyalitas Karyawan, Kawan Dokter, Merek

References

Agustini, F. (2011). Manajemen Sumber Daya Manausia Lanjutan. Medan: Madenatera.
AlKhairy, M. (2017). Peran Pemimpin Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan kualitas Dakwah Santri. Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 17(1), 57-74.
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Barbuto, J., & Wheeler, D. (2006). Scale development and construct clarification of servant leadership [Electronic Version]. Group and Organization Management, 300-326.
Bungin, B. (2001). Metodologi penelitian kualitatif. Surabaya: PT. Pustaka Pelajar.
Deluxe. (2021, Juni 14). 6 Reasons Why a Strong Brand Is Important for Your Small Business. Retrieved Juni 9, 2022, from Deluxe: https://www.deluxe.com/blog/six-reasons-why-strong-brand-important-small-business/
Daniel , I. S. (2017). Gaya Kepepemimpinan dan Loyalitas Karyawan di Perdana Elektronik. Agora, Vol. 5, No. 1.
Hasibuan, M. (2011). Manajemen Dasar Pengertian dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.
Karjadi, M. (1989). Kepemimpinan (Leadership). Bandung: PT Karya Nusantara.
M.F, R. (1973). Instrumental and Infra - Resources: The Bases of Power. American Journal of Sociology, Newyork .
Malayu S.P, H. (2013). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Manik, J. (2013). KEKUASAAN DAN KEPEMIMPINAN SEBAGAI PROSES SOSIAL DALAM BERMASYARAKAT. Journal Sosiologi, 64-74.
Max Weber. (2006). Essay in Sociology. In Nurkholis, Sosiologi (p. 180). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Moleong, L. (2005). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyadi. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bogor : IN MEDIA.
Terglav, K., Maja , K. R., & Robert, K. (2016). nternal Branding Process: Exploring the Role of Mediators in Top Management’s Leadership-Commitment Relationship. International Journal of Hospitality Management, 54:1–11.
Patterson, K. (2003). Servant Leadership: A Theoretical Model. Regent University: Doctoral Dissertation.
Poewadarminta, W. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Siagian, & Sondang P. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Siswanto. (2010). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia. Jakarta : Bumi Aksara.
Sugiyono. (2013). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r & d). Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sundima, D. (2018). “The Effect of Knowledge Management on the Strategic Management Process Mediated By Competitive Intelligence in the Small Business Company.”. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 20(2):105–15.
Sylvia, I. (2021). Servant Leadership (Kepemimpinan Yang Menghamba). Indramayu : CV.Adanu Abimata.
Windayanti, & Febrian, W. D. (2021). Employer Branding Sebagai Strategi Komunikasi Organisasi Untuk Meningkatkan Loyalitas Karyawan PT. Pratama Utama. . Jurnal Perspektif Manajerial dan Kewirausahaan (JPMK), 209-217.
Wong, P., & Page, D. (2003). Servant leadership: An Opponent-Process Model and the Revised Servant Leadership Profile : Wong and Page – Servant Leadership: An Opponent Process Model. London : Trinity Western University .
Published
2022-10-17
How to Cite
HASRI, Novrianti. BRANDING PERUSAHAAN KAWAN DOKTER MELALUI KEGIATAN KOMUNIKASI ANTARA PIMPINAN DAN KARYAWAN. Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna, [S.l.], v. 18, n. 2, p. 37-53, oct. 2022. ISSN 2620-6676. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/acta_diurna/article/view/6189>. Date accessed: 28 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.20884/1.actadiurna.2022.18.2.6189.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.