Strategi Pendidikan Literasi Agama Islam Melalui Digitalisasi Dakwah Berbasis Media Sosial di Era Industri 4.0
Abstract
The advancement of digitalization requires da'wah activities and Islamic literacy to adapt to these developments. This research aims to describe the strategy of developing Islamic literacy through digitalising social media-based da'wah. The method in this research applies a literature study approach in the form of qualitative research; the data sources used are various books and relevant literature. The results of this study indicate that 1) the concept of Islamic literacy is an effort to involve the ability to read, write, think critically, to implement values derived from Islamic rules. 2) The concept of digitalization of da'wah through social media provides easy access and dissemination of da'wah messages. 3) Supporting factors for the digitalization of da'wah is the wider scope of dissemination of da'wah content and the growth of internet users. Then, the inhibiting factors are the lack of knowledge and equipment needed to create digital media content, limited devices and internet access. 4) Strategies that can be applied are structured planning, choosing the right digital media, forming a media team, identifying supporting and inhibiting factors, and increasing digital literacy.
References
Basit, Abdul, Filsafat Dakwah (Rajawali Pers, 2013)
Benaziria, Benaziria, ‘Pengembangkan Literasi Digital Pada Warga Negara Muda Dalam Pembelajaran PPKn Melalui Model VCT’, Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10.1 (2018), pp. 11–20
Faridah, Faridah, Zulkarnain Zulkarnain, Muhammad Yusuf, and Asriadi Asriadi, ‘Efektivitas Dakwah Melalui Media Sosial Instagram Dalam Pandangan Kaum Milenial’, RETORIKA: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4.2 (2022), pp. 138–50
Farikhin, Ahmad, and M Pd SH, Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ibnu Khaldun (Penerbit Adab, 2024)
Fricticarani, Ade, Amalia Hayati, R Ramdani, Irva Hoirunisa, and Gina Mutiara Rosdalina, ‘Strategi Pendidikan Untuk Sukses Di Era Teknologi 5.0’, Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4.1 (2023), pp. 56–68
Hasfera, Dian, Lailatur Rahmi, Fadhila Nurul Husna Zalmi, and Resty Jayanti Fakhlina, ‘Pengoptimalisasian Keterampilan Literasi Informasi Ilmiah Guru Pendidikan Agama Islam’, Khizanah Al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 8.1 (2020), pp. 79–85
Husna, Nihayatul, ‘Metode Dakwah Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an’, Jurnal Selasar KPI: Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 1.1 (2021), pp. 97–105
Ismail, A Ilyas, The True Da’wa Menggagas Paradigma Baru Dakwah Di Era Millenial Edisi Pertama (Prenadamedia Group, 2018)
Izzulloh, Ahmad Syafaul Hisyam, and Amrullah Ali Moebin, ‘Digitalisasi Dakwah Pondok Pesantren Saat Pandemi Covid 19’, Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 10.1 (2022), pp. 20–42
Kasir, Ibnu, and Syahrul Awali, ‘Peran Dakwah Digital Dalam Menyebarkan Pesan Islam Di Era Modern’, Jurnal An-Nasyr: Jurnal Dakwah Dalam Mata Tinta, 11.1 (2024), pp. 59–68
Kurniasih, Dwi, ‘Dakwah Milenial Era Digital: Analisis Linguistik Kognitif Pada Lagu Balasan Jaran Goyang’, Al-Balagh: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4.2 (2019), pp. 235–62
Marzuki, Marzuki, and Pratiwi Istifany Haq, ‘Penanaman Nilai-Nilai Karakter Religius Dan Karakter Kebangsaan Di Madrasah Tsanawiyah Al Falah Jatinangor Sumedang’, Jurnal Pendidikan Karakter, 9.1 (2018)
Miller, J W, and M C McKenna, World Literacy: How Countries Rank and Why It Matters, 2016, doi:10.4324/9781315693934
Munawara, Munawara, Andre Rahmanto, and Ign Agung Satyawan, ‘Pemanfaatan Media Digital Untuk Dakwah Pesantren Tebuireng: Studi Pada Akun Media Sosial Tebuireng. Online’, KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 14.1 (2020), pp. 29–45
Oktariani, Oktariani, and Evri Ekadiansyah, ‘Peran Literasi Dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis’, Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1.1 (2020), pp. 23–33
Purwo, Suciati, ‘Peran Gerakan Literasi Sekolah Dalam Pembelajaran Kreatif-Produktif Di Sekolah Dasar’, Karya Ilmiah Dosen, 3.1 (2017)
Rabbani, Dana Affan, and Fatma Ulfatun Najicha, ‘Pengaruh Perkembangan Teknologi Terhadap Kehidupan Dan Interaksi Sosial Masyarakat Indonesia’, Researchgate. Net, 2023, pp. 0–13
Rachmita, Muniratri, Elisabeth Hana GS, Qonita Mutmainah, Sabina Namira Rachman, Subakdi Subakdi, Kayus Kayowuan Lewoleba, and others, ‘Strategi Pendidikan SMA Darul Ma’arif Dan Peran Pemerintah Dalam Menghadapi Krisis Literasi Nasional’, ARDHI: Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 2.6 (2024), pp. 56–78
Riza, Muhammad Himmatur, ‘Digitalisasi Dakwah Sebagai Upaya Membangun Peradaban Baru Islam Di Masa Pandemi Covid-19’, Fastabiq: Jurnal Studi Islam, 2.1 (2021), pp. 45–61
Rofidah, Lailatur, ‘Urgensi Psikologi Massa Dalam Perencanaan Dakwah Di Youtube’, Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial Dan Kebudayaan, 12.2 (2021), pp. 105–13
Rustandi, L Rudy, ‘Disrupsi Nilai Keagamaan Dalam Dakwah Virtual Di Media Sosial Sebagai Komodifikasi Agama Di Era Digital’, Sangkep: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 3.1 (2020), pp. 23–34
Ummah, Athik Hidayatul, ‘Dakwah Digital Dan Generasi Milenial (Menelisik Strategi Dakwah Komunitas Arus Informasi Santri Nusantara)’, Tasâmuh, 18.1 (2020), pp. 54–78
Wahab, Abdul, Ade Risna Sari, Muhammad Mujtaba Mitra Zuana, Yulius Luturmas, and Bagus Kuncoro, ‘Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Literasi Digital Sebagai Strategi Dalam Menuju Pembelajaran Imersif Era 4.0’, Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4.5 (2022), pp. 4644–53
Wibowo, Ari, ‘Dakwah Berbasis Media Dan Komunikasi Visual’, Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 2.2 (2020), pp. 179–98
Yusuf, Kadar M, and Achmad Zirzis, ‘Studi Al Quran’, 2014
Yusuf, Muhammad, ‘Seni Sebagai Media Dakwah’, Ath-Thariq: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 2.1 (2018), pp. 237–58
Zulaecha, Nikita Nur, Hafidz Hafidz, Biela Nanda Oktivibi Pertiwi, and Husna Nashihin, ‘Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Dakwah Digital Dalam Penyiaraan Agama Kalangan Kaum Milenial Di Instagram (Ustadz Hanan Attaki)’, Attractive: Innovative Education Journal, 5.2 (2023), pp. 534–47