Pola Komunikasi Kelompok Masyarakat Penggerak Pariwisata dalam Meningkatkan Jumlah Wisatawan di Citumang Pangandaran

  • Rahmat Faturohmah Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed
  • Bekti S Istiyanto Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed
  • Chusmeru Chusmeru Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Abstract

This study aims to determine: (1) The communication patterns of the Tourism Activating Community Group in Increasing the Number of Tourists in Citumang, (2) Factors support and hinder the communication pattern of the Tourism Activating Community Group in Increasing the Number of  Tourists in Citumang. This research uses qualitative methods with a descriptive approach. The sampling technique was purposive (purposive sampling), data were collected from the results of observations, interviews and documentation which were then presented in a systematic summary of the research findings as well as drawing conclusions. From the research that has been done, it is known that the communication patterns applied by Kompepar Citumang to increase the number of tourists in the communication process use primary, secondary, linear and circular communication patterns (wheel patterns), thus encouraging Kompepar Citumang to carry out activities that will increase the number of tourists. Then the supporting factors are the communication network used, cohesion or kinship and leadership that directs Kompepar Citumang to be more enthusiastic in increasing the number of tourists. However, Kompepar Citumang in the process of carrying out its activities also has several obstacles, namely technical, human, psychological and environmental.

Author Biographies

Rahmat Faturohmah, Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Bekti S Istiyanto, Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Dosen Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Chusmeru Chusmeru, Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

Dosen Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP Unsoed

References

Ardial. (2014). Paradigma dan Model Penelitian Komunikasi. Jakarta : Bumi Aksara.
Cangara, H. (2016). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Cangara, H. (2017). Perencanaan & Strategi Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada
DeVito, J. A. (2011) Komunikasi Antar Manusia. Agus Maulana (penerjemah). Jakarta: Karisma Publishing Group.
Effendy, O. U. (2008). Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Effendy, O. U. (2008). Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Effendy, O. U. (2011) Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Huraerah, Abu & Purwanto. (2010). Dinamika Kelompok. Bandung: Refika Aditama.
Imron, Ibrahim. (2014). Pemberdayaan Masyarakat Miskin Melalui Kelompok Usaha Bersama (Studi Pada Kelompok Usaha Bersama di Desa Dawuhan, Kecamatan Poncokusumo, Kabupaten Malang). Tesis.
Mantiri, M.S. (2016). Implementasi Program Kelompok Usaha Bersama (KUBE) Dalam Pemberdayaan Masyarakat di Kecamatan Tabukan Tengah Kabupaten Kepulauan Sangihe. Skripsi.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Rohidi, T. R. & Mulyarto (penerjemah). Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Muhammad, Arni. (2015). Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyana, D. & Solatun. (2008). Metode Penelitian Komunikasi: Contoh-contoh Penelitian Kualitatif Dengan Pendekatan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasari, Gita & Arianti, N. N. (2015). Pola-Pola Komunikasi Nelayan dalam Mewujudkan Ketahanan Pangan Rumah Tangga Nelayan di Kota Bengkulu (Kasus pada Nelayan Kapal Kecil). Skripsi.
Noor, Juliansyah (2017). Metodologi Penelitian, Skripsi, Tesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Jakarta: Kencana Prenada Group.
Pandjaitan, Rosmawaty H. (2010). Mengenal Ilmu Komunikasi. Bandung: Widya Padjadjaran.
Pendit, Nyoman S. (2006). Ilmu Pariwisata: Sebuah Pengantar Perdana. Jakarta: Pradnya Paramita
Peraturan Mentri Pariwisata Republik indonesia Nomor 14 Tahun 2016 Tentang Pedoman Destinasi Pariwisata Berkelanjutan.
Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya, Jakarta: Grasindo.
Rakhmat, J. (2018). Psikologi Komunikasi. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Soekanto, S. (2017). Sosiologi suatu Pengantar, Jakarta: Raja Grafindo.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Afabeta.
Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Tampubolon, J., Sugihen, B. G., Samet, M., Susanto, D., & Sumardjo, S. (2006). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pendekatan Kelompok (Kasus Pemberdayaan Masyarakat Miskin melalui Pendekatan Kelompok Usaha Bersama (KUBE). Jurnal Penyuluhan, 2(2).10-22. https://doi.org/10.25015/penyuluhan.v2i2.2122
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2009.
UPTD Pariwisata dan kebudayaan Wilayah Kabupaten Pangandaran.
Widjaja, A.W. (2010). Komunikasi dan Hubungan Masyarakat. Jakarta: Bumi Aksara.
Wiryanto. (2004). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Yoeti, O. A. (1996). Pengantar Ilmu Pariwisata. Bandung: Angkasa.
Zamroni, M. (2011). Filsafat Komunikasi, Pengantar Ontologi, Epistemologis, Aksiologis. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Published
2021-12-21
How to Cite
FATUROHMAH, Rahmat; ISTIYANTO, Bekti S; CHUSMERU, Chusmeru. Pola Komunikasi Kelompok Masyarakat Penggerak Pariwisata dalam Meningkatkan Jumlah Wisatawan di Citumang Pangandaran. JOMIK : Jurnal Online Mahasiswa Ilmu Komunikasi (ISSN 2797-1023), [S.l.], v. 1, n. 02, p. 51 - 59, dec. 2021. ISSN 2797-1023. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jomik/article/view/4361>. Date accessed: 03 may 2024. doi: https://doi.org/10.20884/jomik.v1i02.4361.