ASEAN Contemporary Security: Maritime Diplomacy in Handling of Maritime Security Threats in Malaka Strait
Abstract
Abstract
This paper will explain the consequences of Indonesia's geopolitical location, namely in the Malacca Strait as an international trade route. The Malacca Strait is a crossing route for foreign ships to distribute goods to various regions. However, the strategic channel not only attracts sympathy from international entrepreneurs but also attracts these criminals and hijackers to obtain economic results from this activity. The Malacca Strait strategically makes pirates and pirates criminalize passing ships. On the other hand, the consequences of state legal matters are maintaining security and safety, and the comfort of crossings in the Malacca Strait. With a number of problems, both defense, governance and management infrastructure that cannot be seen in a fixed manner. In addition, its position borders on three countries, namely Indonesia, Malaysia and Singapore. With a qualitative descriptive analysis method, this paper explains the need for bilateral, trilateral and regional multi-level diplomacy approaches to solve problems. And the purpose of this article is that piracy occurred in the Straits of Malacca because of its strategic geopolitical structure and weak Indonesian defense. So, collaboration is needed, coordination through diplomacy and military projections as an effort to safeguard the sea area, sea control and military defense articulation. Thus, the authors hope that this article can add knowledge to the study of international relations, especially in marine studies.
Keywords: Geopolitics, Maritime State, Malacca Strait, Piracy, Multilevel Diplomacy
Abstrak
Paper ini akan menjelaskan konsekuensi dari lokasi geopolitik Indonesia, yaitu di Selat Malaka sebagai rute perdagangan internasional. Selat Malaka adalah rute penyeberangan bagi kapal-kapal asing untuk mendistribusikan barang ke berbagai daerah. Namun, saluran strategis tidak hanya menarik simpati dari pengusaha internasional tetapi juga menarik para pelaku kejahatan dan pembajak ini untuk mendapatkan hasil ekonomi dari kegiatan ini. Selat Malaka yang strategis membuat perompak dan pembajak mengkriminalkan kapal yang lewat. Sisi lain, konsekuensi dari urusan hukum negara adalah menjaga keamanan dan keselamatan, dan kenyamanan penyeberangan di Selat Malaka. Dengan sejumlah masalah baik pertahanan, tata kelola, infrastruktur manajemen yang tidak bisa dilihat secara secara terpisa. Selain itu posisinya berbatasan dengan tiga negara yaitu Indonesia, Malaysia dan Singapura. Dengan metode analisis deskriptif kualitatif, makalah ini menjelaskan perlunya pendekatan diplomasi multi-level bilateral, trilateral dan regional untuk menyelesaikan masalah. Dan tujuan dari artikel ini bahwa pembajakan terjadi di Selat Malaka karena struktur geopolitik yang strategis dan pertahanan Indonesia yang lemah. Jadi, diperlukan kolaborasi, koordinasi melalui diplomasi dan proyeksi militer sebagai upaya untuk menjaga wilayah laut, kontrol laut dan artikulasi pertahanan militer. Dengan demikian, penulis berharap bahwa artikel ini dapat menambah pengetahuan untuk studi hubungan internasional khususnya dalam studi kelautan.
Kata kunci: Diplomasi Multilevel, Geopolitik, Negara Maritim, Pembajakan, Selat Malaka
References
BAKAMLA. (2016). Tugas dan Fungsi Bakorkamla. Accessed from http://bakorkamla.go.id/index.php/profil/tugas-fungsi.
BNPP. (2015). Rencana Induk Pengelolaan Perbatasan Tahun 2010-2014. Accessed from http: //bnpp.go.id//document/produk_hukum/2015/perbatasan/Peraturan_BNPP_Nomor_1_Tahun_2015.pdf.
BPPK Kemlu RI. (2016). Diplomas! Poros Maritim: Keamanan Maritim dalam Perspektif Politik Luar Negeri. Jakarta: BPPK Kemlu RI.
Britannica. (2018). Strait of Malacca. Accessed from https://www.britannica.com/place/Strait-of-Malacca.
Bueger, C. (2015). What is Maritime Security? Marine Policy.
Connelly, A. (2014). Indonesia Foreign Policy Under President Jokowi. Lowy Institute for International Policy.
Fathun, L. M. (2016). Kebijakan Geopolitik Poros MaritimDi Era Jokowi. Yogyakarta: MIHI UMY.
IMB. (2015). Sea Piracy. ICC IMB.
Jurnal Jakarta. (2017). Bakamla RI Dukung Diplomasi Maritim Indonesia Melalui HACGAM. Accessed from http://jurnaljakarta.com/berita-8588-bakamla-ri-dukung-diplomasi-maritim-indonesia-melalui-hacgam.html.
Keliat, M. (2009). Keamanan Maritim dan Implikasi Kebijakannya Bagi Indonesia”. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 113.
Kemenlu RI. (2010). Diplomasi Indonesia 2010. Accessed from https://www.kemlu.go.id/Documents/Buku%20Diplomasi%20Indonesia%202010.pdf.
Naes, W. C. (2013). Handbook Hubungan Internasional terejemahan. Bandung: Nusamedia.
Nicolson, H. (1974). Diplomacy Ten and Now. Dalam W. C. Olson & F. A. Soedarman, Theory and Practice of International Relations, 2nd Edition. New Jersey: Prentice Hall.
Nurdin, R. A. (2015). Keamanan Global. Bandung: Alfabeta .
Sumamora, P. (2013). Peluang dan Tantangan Diplomasi Pertahanan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
U.S. Energy Information Administration. (2018). The Strait of Malacca, a Key Oil Trade Guide, Links The Indian and Pacific Oceans. Accessed from https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=32452.
1. The author retains copyright and grants the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons attribution license that allows others to share the work within an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication of this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as it can lead to productive exchanges and earlier and more extraordinary citations of published works.