STUDI KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI PADA MOTIVASI BELAJAR SISWA DENGAN MODEL REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION BERBANTUAN E-MODUL
(STUDY OF NUMERATION LITERACY ABILITIES ON STUDENTS' LEARNING MOTIVATION USING REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION MODELS ASSISTED WITH E-MODULES)
Abstract
ABSTRACT. The research discussed the numeracy literacy skills in terms of student learning motivation in realistic mathematics education (RME) based on e-modules. The methodology is a qualitative and quantitative research. The sample is drawn in simple random sampling, four randomly selected classes from the six existing classes. The questionnaires are focused on question of the numeracy literacy ability tests and student learning motivation. To test the effectiveness of RME learning, we approaches using regression analysis, t tests of the independent mean on pair and one sample data. The results showed that student learning motivation has an influence on numeracy literacy ability, there is a significant difference between the numeracy literacy ability of students who are taught using RME learning methods and classical lecture learning methods, where students who are taught with RME have better numeracy literacy skills, namely completing the minimum completion criteria (KKM) compared to students who are taught using the classical lecture learning method. Student learning motivation in the realistic mathematics education learning approach has a more effective influence than student learning motivation in classical lecture learning.
Keywords: e-module, numeracy literacy ability, student learning motivation, realistics mathematics education.
ABSTRAK. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan literasi numerasi ditinjau dari motivasi belajar siswa pada pembelajaran realistics mathematics education berbantuan e-modul. Jenis penelitian ini adalah mix methode, yaitu penelitian kualitatif yang dilanjutkan dengan penelitian kuantitatif. Sampel penelitian adalah empat kelas yang dipilih secara acak dari enam kelas yang ada. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan literasi numerasi dan angket motivasi belajar siswa. Untuk menguji keefektifan pendekatan pembelajaran realistics mathematics education serta pembelajaran ceramah menggunakan uji pengaruh dengan analisis regresi, uji banding compare mean independent t test dan uji ketuntasan dengan compare mean one sample t test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi belajar siswa memberikan pengaruh terhadap kemampuan literasi numerasi, terdapat perbedaan yang signifikan antara kemampuan literasi numerasi siswa yang diajar dengan menggunakan metode pembelajaran realistic mathematics education berbantuan e-modul dengan siswa yang diajar dengan menggunakan metode pembelajaran ceramah, dan siswa yang diajar dengan pendekatan pembelajaran realistic mathematics education berbantuan e-modul mempunyai kemampuan literasi numerasi yang lebih bagus yaitu tuntas kriteria ketuntasan minimal (KKM) dibandingkan dengan siswa yang diajar dengan menggunakan metode pembelajaran ceramah. Motivasi belajar siswa dalam pendekatan pembelajaran realistic mathematics education memberikan pengaruh yang lebih efektif dibandingkan dengan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran ceramah.
Kata kunci: e-modul, kemampuan literasi numerasi, motivasi belajar siswa, realistics mathematics education,
Each article is copyrighted © by its author(s) and licensed under CC BY-NC-ND License.