ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA BERTIPE SOAL TIMSS

(ANALYSIS OF STUDENTS' CRITICAL THINKING ABILITIES AND MATHEMATICAL COMMUNICATION IN SOLVING MATHEMATICAL PROBLEMS USING TIMSS QUESTIONS)

  • Sukma Dwi Febriyanti Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas PGRI Semarang
  • Intan Indiati Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas PGRI Semarang
  • Rina Dwi Setyawati Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas PGRI Semarang

Abstract

ABSTRACT. This study aims to describe students' critical thinking and mathematical communication skills Algebra material TIMSS type of question. This type of research is descriptive qualitative. The subjects were taken by 3 students each with high, medium and low math abilities in class VIII of SMPN 1 Jepara 2021/2022. Data was collected by means of critical thinking tests, mathematical communication, interviews and documentation. The data analysis technique was carried out in 3 stages, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing. The technique of checking the validity of the data is using the triangulation method. Critical thinking analysis, 1 student with high mathematical ability who fulfills all indicators while the other 2 students only meet 2 critical thinking indicators. Students with moderate mathematical ability 3 students who are only able to fulfill 1 indicator of critical thinking. Students with low mathematical abilities, 1 student who is only able to fulfill 1 indicator while the other 2 students are not able to fulfill all critical thinking indicators. For mathematical communication, students with high mathematical ability met 5 indicators of mathematical communication, 2 students with moderate mathematical ability met 3 indicators but the indicators achieved were different while 1 other student met 4 indicators of mathematical communication. 2 students with low mathematical ability met 1 indicator and 1 other student was not able to fulfill all mathematical communication indicators.
Keywords: Critical Thinking, Mathematical communication, Mathematical skills, TIMSS


ABSTRAK. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir kritis dan komunikasi matematis siswa pada materi Aljabar bertipe soal TIMSS. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Subjek diambil masing-masing 3 siswa dengan kemampuan matematika tinggi, sedang dan rendah kelas VIII SMPN 1 Jepara 2021/2022. Pengumpulan data dilakukan dengan tes berpikir kritis, komunikasi matematis, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis data dilakukan 3 tahap yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Teknik pemeriksaan keabsahan data menggunakan triangulasi metode. Berdasarkan hasil analisis berpikir kritis, terdapat 1 siswa dengan kemampuan matematika tinggi memenuhi seluruh indikator sedangkan 2 siswa lainnya hanya memenuhi 2 indikator berpikir kritis. Siswa dengan kemampuan matematika sedang terdapat 3 siswa hanya mampu memenuhi 1 indikator berpikir kritis. Sedangkan siswa dengan kemampuan matematika rendah terdapat 1 siswa hanya mampu memenuhi 1 indikator sedangkan 2 siswa lainnya tidak mampu memenuhi seluruh indikator berpikir kritis. Untuk komunikasi matematis, siswa dengan kemampuan matematika tinggi memenuhi 5 indikator komunikasi matematis, 2 siswa dengan kemampuan matematika sedang memenuhi 3 indikator namun indikator yang dicapai berbeda sedangkan 1 siswa lainnya memenuhi 4 indikator komunikasi matematis. 2 siswa dengan kemampuan matematika rendah memenuhi 1 indikator dan 1 siswa lainnya tidak mampu memenuhi seluruh indikator komunikasi matematis dengan tepat.
Kata Kunci: Berpikir kritis, Komunikasi matematis,Kemampuan matematika,TIMSS

Published
2022-07-12
How to Cite
FEBRIYANTI, Sukma Dwi; INDIATI, Intan; SETYAWATI, Rina Dwi. ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA BERTIPE SOAL TIMSS. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 121-132, july 2022. ISSN 2550-0422. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jmp/article/view/5792>. Date accessed: 26 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.20884/1.jmp.2022.14.1.5792.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.