Integrasi Pendidikan Modern dan Klasik: Studi Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan

  • Sayyid Muhammad Indallah Universitas Darussalam Gontor, Ponorogo, Indonesia

Abstract

This article aims to explain the thought of Ahmad Dahlan on the educational concept. Ahmad Dahlan is an enlightener who initiated the concept of Islamic-based modern education. This is qualitative research and library research with a historical approach. The data was analyzed using descriptive methods. The result showed that Ahmad Dahlan initiated an integrated-educational system from classical and modern education to solve the Muslims’ problems in facing knowledge and science during the colonialism period

References

Abdullah, Nafilah, “K.H. Ahmad Dahlan (Muhammad Darwis),” 1923, 22–37

Ali, Mohamad, Sodiq Azis Kuntoro, dan Sutrisno Sutrisno, “Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan,” Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 4.1 (2016), 43

Aliyah, Aliyah, “Pesantren Tradisional Sebagai Basis Pembelajaran Nahwu Dan Sharaf Dengan Menggunakan Kitab Kuning,” Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6.1 (2018), 1–25

Anurkarina, Fenty Windy, “Perilaku Tokoh Kh. Ahmad Dahlan Dalam Novel Sang Pencerah Karya Akmal Nasery Basral,” Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, I.April (2015), 34–42

Arlen, Defti, dan Risma Margaretha Sinaga, “Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan Dalam Bidang Sosial dan Pendidikan,” Jurnal Studi Sosial, 2.4 (2014), 2–12

Arofah, Siti, dan Maarif Jamu’in, “Gagasan dasar dan pemikiran pendidikan pendidikan Islam K.H Ahmad Dahlan,” Tajdid: Jurnal Pemikiran dan Gerakan Muhammadiyah, 13.2 (2015), 114–24

Aryanti, Avi, “Aplikasi Pemikiran Pendidikan Islam Kh . Ahmad Muhammadiyah Cilongok Skripsi Program Studi Pendidikan Agama Islam Institut Agama Islam Negeri” (Purwokerto, 2016)

Basral, Ahmad Nasery, “Sang Pencerah” (Jakarta Selatan: MIZAN Pustaka)

Devanka, Verella, “Ahmad Dahlan: Kehidupan, Perjuangan, dan Perannya di Muhammadiyah,” Kompas.com, 2021 [diakses 29 September 2021]

Fadli, Muhammad, Andi Fitriani Djollong, “Konsep Pendidikan Islam Menurut KH. Ahmad Dahlan (The Concept of Islamic Education By KH.Ahmad Dahlan),” Istiqra’, 5.2 (2018), 1–7

Herdiansyah, Yudhi, “K.H. Ahmad Dahlan sebagai Tokoh Pembaharu,” Jurnal Adabiyah, XIV.2 (2014)

Idris, usman muhammad, “Muh. Idris Usman Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam,” Al Hikmah, XIV.1 (2013), 101–19

Khairunnisa, Dwi Puspa, “Pemikiran Pendidikan Islam Menurut K.H. Ahmad Dahlan,” Skripsi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 2017, 1–88

Lasmin, “Konsep Pendidikan Islam K.H. Ahmad Dahlan,” Skripsi, 2014, hal. 47–58

M.Shodiq, “Pesantren dan Perubahan Sosial,” Islam, Jurnal Sosiologi, 1.1 (2011), 111–22

Maksum, Ali, “Model Pendidikan Toleransi Di Pesantren Moderen dan Salaf,” Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2014, 81–108

Mayarisa, Diyah, “Konsep Integrasi Pendidikan Islam Dalam Perspektif Pemikiran Kh. Ahmad Dahlan,” Fitra, 2.1 (2018), 37–44

Mu’ti, Abdullah, K.H. Ahmad Dahlan (1868-1923), Museum Kebangkitan Nasional Direktorat Jenderal Kebudayaan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2015, X

Muhammadiyyah, Suara, “Tali Pengikat Hidup KH Ahmad Dahlan,” Suara Muhammadiyyah, 2020 [diakses 29 September 2021]

Munfaridah, Imroatul, “Studi Kritik Terhadap Penentuan Arah Kiblat dan Awal Bulan Qamariyyah Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan,” JURISDICTIE, Volume 2 (2012), 100–111

Mustofa, Imron, Sang Penyantun (Yogyakarta: DIVA Press, 2018)

Ninla Elmawati Falabiba, “Peranan K.H. Ahmad Dahlan Dalam Pengembangan Islam di Yogyakarta” (Makassar: Universitas Negri Alaudiin Makassar, 2019)

Nuris, Anwar, “Ahmad Dahlan Dan Pesantren: Gerakan Pembaharuan Pendidikan, Dakwah, Dan Pemberdayaan Masyarakat Di Indonesia,” Dirosat : Journal of Islamic Studies, 1.2 (2017), 243

Purnamasari, Nia Indah, “Konstruksi Sistem Pendidikan Pesantren Tradisional di Era Global: Paradoks dan Relevansi,” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6.2 (2016), 73–91

Putra, Dhian Wahana, “Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif K.H. Ahmad Dahlan,” Tarlim : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1.2 (2018), 99

Rahman, Kholilur, “Perkembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia,” Computers and Industrial Engineering, 2.January (2018), 6

Rasyid, Ruslan, “Kepemimpinan Transformatif K. H. Ahmad Dahlan Di Muhammadiyah,” Humanika, 18.1 (2019), 50–58

Sudrajat, Adi, “Pesantren Sebagi Transformsi Pendidikn Islam diIndonesia,” Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 2.2 (2018), 64–88

Supriyanto Muammar, Agus; Khadafi, “Studi Analisis Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan tentang Pendidikan Islam di Indonesia,” Jurnal FAI : TURATS, 7.2 (2011), 37–48

Susilo, Basis, Masyarakat Kebudayan dan Politik (Surabaya: Universitas Airlangga Press)

Syoedja’, Haji Muhammad, Kyai Haji Ahmad Dahlan, Majalah Adil, 1938

Yuristiadhi, Ghifari, Masyhari Makhasi, dan Muhammad Fakhrurrifqi, “Wisata Digital Berbasis Qr Code Di Kampung Kauman Yogyakarta Untuk Solo Traveler,” Sejarah dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya, 14.2 (2020), 14–31

Yusril, “Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan Tentang Pembaharuan Pendidikan di Indonesia,” sekripsi, 2019, 1–14

Zainal Arifin, “Perkembangan Pesantren di Indonesia,” Pendidikan Agama Islam, 1.1 (2012), 40–53
Published
2022-01-30
How to Cite
INDALLAH, Sayyid Muhammad. Integrasi Pendidikan Modern dan Klasik: Studi Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan. Matan : Journal of Islam and Muslim Society, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 13-24, jan. 2022. ISSN 2715-0119. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/matan/article/view/5183>. Date accessed: 20 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.20884/1.matan.2022.4.1.5183.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.