KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN BANTUAN GEOGEBRA PADA MATERI GARIS KELAS VII SMP NEGERI 2 LIMPUNG

(THE EFFECTIVENESS OF LEARNING MATHEMATICS WITH THE AID OF GEOGEBRA ON CLASS VII LINE MATERIALS IN SMP NEGERI 2 LIMPUNG)

  • Najmah Istikaanah Universitas Jenderal Soedirman
  • Yeni Setia Liawati SMPN 2 Limpung

Abstract

ABSTRACT. One of the external obstacles of students is the learning media used by teachers. Learning achievement will be more developed if students actively participate in learning activities. This study aims to improve mathematics learning achievement at line material. The methodology used in this study is an experimental research methodology. The subjects of this study were 7th class students of SMP Negeri 2 Limpung with class VII A as the experimental group and class VII B as the control group. The results showed that the mathematics learning model assisted by Geogebra at line material is effective to be used, this was seen from the completeness of learning outcomes, the influence of reasoning and communication skills to learning achievement with a regression equation Y= 36,203 + 0,591X and a coefficient of determination is 68.7%. Mathematical learning strategies by Geogebra are also better than learning mathematics without Geogebra. Thus Geogebra-assisted learning on line material can be used as an alternative method of learning in order to add the variety of teaching methods in an effort to train students' reasoning and communication skills and increase student learning outcomes..
Keywords: effectiveness, Geogebra, experiment.


ABSTRAK. Salah satu hambatan luar dari diri siswa adalah media pembelajaran yang digunakan oleh pengajar. Prestasi belajar akan lebih berkembang apabila siswa ikut serta secara aktif dalam aktivitas belajar. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan prestasi belajar matematika pada materi garis. Metodologi yang dipakai dalam penelitian ini adalah metodologi penelitian eksperimen. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 2 Limpung dengan kelas VII A sebagai kelompok eksperimen dan kelas VII B sebagai kelompok kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran matematika berbantuan Geogebra pada materi garis efektif untuk digunakan, hal ini terlihat dari ketuntasan hasil belajar, adanya pengaruh keterampilan penalaran dan komunikasi terhadap prestasi belajar dengan persamaan regresi Y= 36,203 + 0,591X dan koefisien determinasi 68,7%. Strategi pembelajaran matematika dengan bantuan Geogebra juga lebih baik dibandingkan pembelajaran matematika tanpa Geogebra. Dengan demikian pembelajaran berbantuan Geogebra pada materi garis dapat dijadikan suatu metode alternatif dalam pembelajaran guna menambah variasi metode mengajar dalam upaya melatih keterampilan penalaran dan komunikasi siswa dan meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci: keefektifan, Geogebra, eksperimen.

Published
2019-12-27
How to Cite
ISTIKAANAH, Najmah; LIAWATI, Yeni Setia. KEEFEKTIFAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN BANTUAN GEOGEBRA PADA MATERI GARIS KELAS VII SMP NEGERI 2 LIMPUNG. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 59-70, dec. 2019. ISSN 2550-0422. Available at: <http://jos.unsoed.ac.id/index.php/jmp/article/view/2268>. Date accessed: 23 feb. 2024. doi: https://doi.org/10.20884/1.jmp.2019.11.2.2268.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.